Wie zijn we

Ons schoolgebouw
Ons schoolgebouw

Ons schoolgebouw

Ons schoolgebouw bestaat uit een mooi gerenoveerd gedeelte en nieuwbouw (2003). We hebben voor 8 groepen 12 lokalen tot onze beschikking! De lege lokalen dienen als extra lokaal waarin gewerkt kan worden. Er heerst daardoor veel rust in de school. We hebben een speelzaal en een gymzaal. Onze bibliotheek ligt in het hart van de school, want (leren) lezen staat op onze school centraal. De inrichting van de gangen en de centrale ruimte biedt kinderen de mogelijkheid om zowel individueel als in samenwerking met anderen aan leertaken te werken.

Er zijn 2 grote speelplaatsen: een speelplaats voor de kleuters en groep 3 en een speelplaats voor de groepen 4 t/m 8. Beide speelplaatsen zijn ingericht met zoveel mogelijk natuurlijke materialen en sinds kort ook veel bloemen.

Burgerschap
Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen op een bewuste manier in het leven staan. Met respect voor anderen en dat zij omzien naar andere mensen. Wij geven ze brede kennis over de samenleving en verantwoordelijkheidsbesef mee. Onze school is een dagelijkste oefenplaats voor het omgaan met basiswaarden van
de democratie. Daarom staat op Lambertus het leren van en met elkaar centraal.

Wat wij hiervoor doen? Wij werken o.a. met de methode De Vreedzame School. Deze methode richt zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming. De klas en de school worden beschouwd als een leefgemeenschap. Kinderen worden gezien en gehoord. Ze krijgen een stem en leren een democratische burger te zijn. Openstaan voor verschillen en deze kunnen overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal.

Ook bezoeken alle groepen 1 keer per jaar de bewoners van Amaliahof en hebben we een zeer betrokken leerlingenraad. Meer informatie leest u in de schoolgids op deze website.

Gezonde school
Uit onderzoek blijkt dat op jonge leeftijd een belangrijke basis voor de toekomstige (on)gezondheid wordt gelegd, dat sport en bewegen pro-sociaal gedrag bevordert en een positief effect op het leren van kinderen heeft. Wij vinden het daarom onze taak om in samenwerking met de ouders, GGD en gemeente een zoveel mogelijk gezonde leefstijl van onze kinderen te bevorderen. We werken bijvoorbeeld met een vakleerkracht gym en stimuleren het eten van groenten en fruit tijdens de diverse pauzes. De kinderen krijgen van de school een eigen waterbidon. Zo kunnen ze onbeperkt waterdrinken. Zie ook onze schoolgids.

Leerlingenraad
Op Lambertus werken we met een leerlingenraad. Hierin zitten kinderen uit de groepen 5 t/m 8. De kinderen. Zij zijn gekozen door hun klasgenootjes. De leerlingenraad gaat 6 tot 8 keer per jaar met de directeur in gesprek over zaken die de school aangaan. Een leerling van groep 7 of 8 is de voorzitter. De leerlingenraad denkt mee, praat mee en mag binnen bepaalde kaders over schoolse zaken meebeslissen. Leerlingen, leerkrachten en de schoolleiding kunnen gespreksonderwerpen voor de leerlingenraad inbrengen.

De afgelopen jaren heeft de leerlingenraad o.a. geholpen met de inrichting van de bibliotheek, de aanschaf van nieuwe leesboeken en de aanschaf van de (houten) speelmaterialen op de speelplaatsen. In september 2024 wordt de nieuwe leerlingenraad op deze website vermeld.

Op onze website wordt gebruik gemaakt van cookies voor de algehele functionaliteit en webstatistieken. Onder het kopje Cookies lees je hier meer over. Ga je akkoord met onze cookies?